maandag 19 januari 2015

Gedrag online

Sassy😙
De vraag luid als volgende: Hoe gedraag ik me online?
Dagelijks zit ik een paar uur online. Door middel van mijn smartphone heb ik altijd internet bij de hand. Ik weet niet precies hoeveel uur ik besteed aan internet. Ook op school ben ik regelmatig online door middel van mijn laptop, om aan school te werken. 

Er zijn verschillende testen online waarbij je kunt kijken of je mogelijk een kans heb dat je een online-verslaving krijgt. Een voorbeeld van die test staat in deze link: http://testen.jellinek.nl/kennistests/21/Signaleringstest-internet/
Als je de test heb gemaakt komt er een uitslag uit. Bij deze uitslag van deze test, kan je een conclusie trekken of jij je zorgen moet maken over een online-verslaving. 
Zelf heb ik geen online-verslaving. Ik moet wel een beetje uitkijken dat ik in de avond niet te lang online blijf.

Het gevaar van een internetverslaving houd in dat je jezelf sociaal isoleert. Bij een internetverslaving komt je bijna nergens meer aan toe. Je bent heel veel aan het internetten. Zoveel dat je te weinig tijd en aandacht heb voor je huishouden, gezin, relatie, sociale leven, werk en/of opleiding.
Je kan wel aan online contacten doen. Vaak zijn die vrienden dan niet echt en je echte vrienden en familie vallen dan vaak weg. Ook als je een internetverslaving heb kom je vaak niet aan je afspraken toe en komen er nadelige gevolgen bijkomen. Je kan je baan verliezen en van je opleiding gehaald worden. 

Om een internetverslaving te voorkomen kun je jezelf afvragen waarom je zoveel tijd online besteed. Ook wat voor verschillende voordelen en nadelen het heeft, om zoveel online te zijn. Ook is het verstandig om altijd met mensen te blijven afspreken en goed in contact te blijven met mensen in real-life.

Broken

Wat ook veel voorkomt online en steeds vaker is cyberpesten.
Cyperpesten zegt het al een beetje, het is een vorm van pesten maar dan via het internet. 
Dit kan voor komen in verschillende vormen. Door middel van chatten, foto's en video's. Ook worden steeds vaker persoonlijke gegevens erbij gehaald. Wil jij meer informatie vinden over het cyberpesten en kijken wat het precies allemaal inhoud kan dat in de volgende link: http://www.cyberpesten.be/info/ 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten